Metode și tehnici de consiliere vocațională


Metodele consilierii vocaționale vizează trăsăturile de personalitate ale clientului, sistemul
aptitudinal-atitudinal-motivațional, caracteristicile anatomo-fiziologice ale individului. Consilierea
carierei poate fi: directă (comunicare nemediată între consilier și client/elev); mediată de
instrumente de informare și orientare în vederea alegerii carierei. Pentru ca activitatea de consiliere
vocaționala să fie un succes, este nevoie de o cunoaștere reală a personalității clientului. Metodele de
investigare utilizate frecvent în consilierea carierei sunt (Holban, I., 1972):
 Observația - obținerea de date calitative prin observarea sistematică a individului/ grupului;
 Convorbirea - dialogarea consilier-client în vederea obținerii de informații asupra
personalității și comportamentelor celor consiliați;
 Anamneza - relatare directă a subiectului pentru obținerea de date biografice sau sociale;
 Chestionarul - colectarea unor date sub formă scrisă despre diferite fapte, opinii;
 Ancheta - metoda de investigație a evenimentelor de natură socială ce utilizează convorbirea
și chestionarul pentru obținerea de informații asupra diferitelor categorii de fapte;
 Evaluarea produselor activității - metoda indirectă de obținere a unor date despre o
persoană prin analizarea rezultatelor activității acesteia;
 Metoda aprecierii obiective - tehnica de apreciere a caracteristicilor unei persoane prin
investigarea opiniilor membrilor grupului din care aceasta face parte;
 Metode sociometrice - modalități de evidențiere a dinamicii de grup;
 Testul - instrument standardizat de obținere a unor date reale, de natură psihică, despre
indivizi.
În funcție de criteriul standardizare, Gibson şi Mitchell (1981) clasifică metodele utilizate în
cunoașterea personalității individului în: nestandardizate - observația, autobiografia, chestionarul,
interviul, tehnicile sociometrice; standardizate - testele psihologice.
Instrumentele psihologice de cunoaștere a personalității clientului utilizate în consilierea vocațională
sunt:
Inventarul Kuder Preference Record
Persoanele cu aceeași profesie au interese asemănătoare. În funcție de structura de interese se poate
recomanda un domeniu profesional din cadrul următoarelor arii de activități:
10
 activități desfășurate în exterior, în spaţii deschise;
 mecanice;
 numerice, de calcul; științifice;
 interes pentru afaceri, activități persuasive;
 artistice; literare; muzicale;
 servicii sociale; munca de birou.
Inventarul de interese profesionale Holland
Holland a identificat în structura personalității șase moduri specifice de orientare profesională:
 Realist (R): orientare spre activități fizice, îndemânare, deprinderi manuale, îndeplinire de
sarcini concrete, conformist, stabil, sincer, natural, consecvent, practic, modest, econom.
 Investigativ/intelectual (I): orientare spre activități intelectuale, preocuparea pentru aspectele
abstracte în activitatea profesională, căutarea adevărului, aptitudini pentru domeniul
matematic și științific, analitic, precaut, critic, curios, independent, cognitiv, introvertit,
modest, rațional,
 Artistic (A): activități de relaționare nemijlocită cu alții prin intermediul produselor artistice,
preferă sarcini creative, preferă dezvoltarea ideilor, dezordonat, emoțional, expresiv, idealist,
imaginativ, impulsiv, independent, original, nonconformist.
 Social (S): comunicare cu ceilalți, profesii legate de mediul social, cooperant, generos,
amabil, responsabil, sociabil.
 Antreprenorial/întreprinzător (E): activități de inițiativă personală, dezvoltarea propriei
afaceri, activități persuasive, au aptitudini de conducere, ambițios, dominant, energic,
impulsiv, optimist, sociabil.
 Convențional (C): activități de execuție, sarcini precise, structurate, aptitudini pentru munci
administrative în domeniul financiar, conformist, conștiincios, supus, ordonat, practic,
eficient, consecvent, inhibat.
Holland consideră că similaritatea tipului de personalitate cu cel al ocupației este un mediu
stimulativ pentru dezvoltarea carierei și oferă satisfacție profesională. Autorul pune în discuție și
criteriul nivelului de consistență (înalt, mediu, scăzut) cu referire la gradul de structurare a tipului de
personalitate și a mediului, cât și al intensității relației reciproce dintre acestea.
General Aptitudes Test Battery (GATB) este o baterie de teste ce măsoară nouă factori
aptitudinali: Inteligența generală (G); Aptitudine verbală (V); Aptitudine numerică (N); Aptitudine
spațială (S); Percepția formei (P); Coordonare motorie (K); Dexteritate digitală (F); Dexteritate
manuală (M); Aptitudine pentru munca de birou (Q).

Comentarii