Tipuri De Personalitati


Una dintre cele mai importante decizii pe care trebuie să o luăm pe parcursul vieţii este alegerea profesiei. Succesul profesional depinde în mare măsură de raportul dintre factorii de personalitate şi conţinutul muncii.
Tipologizarea personalităţii este o metodă cu multe aplicaţii, îndeosebi în sfera consultanţei profesionale. Teoria alegerii profesioanle a lui John Holland este una din cele mai cunoscute astfel de teorii. Acesta vorbeste de 6 tipuri de structuri personale cu înclinaţii diferite către varii profesii:

1. Tipul realist – preferă activităţi ce implică lucrul cu echipamente şi maşini de orice fel.
2. Tipul cercetător – preferă activitaţi care se bazează pe observaţie, cercetare, analiză, evaluare şi rezolvare de probleme.
3. Tipul artistic – preferă activităţi bazate pe nonconformism, creativitate, imaginaţie şi medii de lucru nestructurate.
4. Tipul social – înclinat către activităţi de lucru cu oameni, de suport şi consiliere, evitând activităţile care includ maşini şi echipamente
5. Tipul întreprinzător – înclinat către activităţi de influenţare, persuasiune şi conducere a celorlalţi
6. Tipul convenţional – înclinat spre activităţi de lucru cu cifre şi documente, spre un mediu de muncă îngrijit, detaliat, bazat pe instrucţiuni clare.

Pornind de la teoriile privind tipurile de personalitate, s-au realizat o serie de instrumente de evaluare, care au avut drept obiectiv extragerea de informaţii privind interesul faţă de anumite tipuri de activităţi profesionale; atitudinea faţă de oameni, obiecte sau date (cifre, informaţii); capacitatea de a gândi logic şi creativ; capacităţile lingvistic-persuasive.

Majoritatea oamenilor reprezintă o combinaţie a mai multor tipologii, de aceea este foarte probabil să îşi manifeste interesul faţă de mai multe categorii profesionale. În schimb, numai preferinţa pentru un domeniu de activitate sau altul nu e suficientă; trebiuie luată în calcul şi capacitatea de dezvoltare a abilităţilor practice pentru executarea respectivelor activitati.

În varianta ideală cea mai potrivită profesie ar fi cea în care activităţile de bază sunt cele care vă plac cel mai mult, către care sunteti în mod natural inclinat, în care conţinutul muncii vă trezeşte interesul şi pentru care dispuneţi de cunoştinţele şi abilităţile profesionale necesare.

Dacă din varii motive nu vă puteţi orienta către acest tip de carieră, ar fi bine să acceptaţi o muncă pentru care deţineţi aptitudinile necesare şi ulterior este posibil să apară şi interesul pentru conţinutul muncii respective.

Autocunoaşterea este cea mai bună modalitate de a începe să vă gândiţi la cariera potrivită.

Iată câţiva paşi practici către cunoaşterea de sine:

1. Faceţi o listă detaliată cu toate activităţile care vă place să le faceţi zi de zi- întâlniri cu oameni, citit, rezolvat de probleme, ascultat de muzică, vizionare de filme etc.

2. Gândiţi-vă experienţa anterioară. Calităţile personale sunt evidente încă din copilărie, de aceea vă puteţi aminti jocurile preferate la o vârstă timpurie. Cu ce vă plăcea să vă jucaţi cel mai des? Ce rol aveaţi în jocuri- de lider sau de organizator sau de simplu membru al echipei? Sau poate preferaţi activitatile independente?

3. Cu ce vă ocupaţi în timpul liber? Cum vă petreceţi sfârşitul de săptămână? Analiza acestor activităţi vă va da o reprezentare privind interesul faţă de sfera muncii şi conţinutul muncii- vă atrag activităţile în aer liber, activităţile fizice sau mai degrabă preferaţi comunicarea cu oamenii.

4. Cereti „oglinzi” de la colegii de muncă sau alte persoane cu care interacţionaţi
Spuneţi-le celorlalti că încercaţi să vedeţi dezvoltarea dvs. profesională si din alte perspective. Rugaţi-i să vă descrie în câteva fraze, cum vă văd la locul de muncă. Imaginea altor oameni despre dvs. uneori nu are nimic în comun cu imaginea dvs. despre sine, de aceea folosiţi fiecare posibilitate de a privi propria personalitate din altă perspectivă.

5. Cereţi sfatul unui consilier de carieră
Consultanţii în carieră vă pot oferi o imagine din afară asupra traseului dvs. de carieră, ajutându-vă să identificaţi punctele dvs. forte, aspectele ce trebuie dezvoltate, să planificaţi paşii următori şi să luaţi decizii sau să depăşiţi momentele mai dificile de-a lungul vieţii profesionale.

Comentarii